Rzucam i czytam – projekt czytelniczy 2016/2017
Na trzeciej godzinie lekcyjnej rozlega się długi dzwonek. To znak, że rozpoczyna się akcja ,,Rzucam i czytam?? promująca czytanie. Uczniowie przerywają swoje zajęcia lekcyjne i wychodzą na szkolne korytarze, aby zasiąść na parę minut do własnej lektury. Starsi czytają samodzielnie przyniesione książki, najmłodszym czytają wychowawcy. Po chwili z lekturą wszyscy wrócili do swoich planowych zajęć. Tak w naszej szkole 17 listopada 2016r. wystartowała akcja mająca na celu rozbudzanie zainteresowania czytelnictwem.
Żyjemy w czasach, w których bardzo często korzystanie ze współczesnych technologii , zwłaszcza Internetu, absorbuje młodych ludzi tak bardzo, że kontakt z wartościową lekturą staje się coraz rzadszy. Zmiana tego stany rzeczy i zachęcenie do osobistego kontaktu z książką nie jest łatwym zadaniem łatwe. Jednak zgodnie z powiedzeniem ? Kropla drąży skałę? postanowiliśmy w naszej szkole zmierzyć się z tym problemem poprzez akcję ?Rzucam i czytam?. Parominutowe przerwy na czytanie to doskonała okazja do zainteresowania uczniów bogactwem świata ?papierowych? książek i zachęcenia do jego odkrywania. Społeczności uczniowskiej taki przerywnik w lekcjach bardzo się spodobał. Wśród przyniesionych przez młodych czytelników lektur znalazły się te najchętniej przez nich czytane. W czasie tej ?czytelniczej przerwy? wymiano także komentarze na temat czytanych pozycji. Dzięki temu niektórzy od razu sięgnęli po reklamowane pozycje. Liczymy na to, że dzięki tej i innym akcjom czytelniczym wzrośnie zainteresowanie dla czytania, a młodzi czytelnicy przekonają się, że wyprawa w świat stworzony w ulubionej lekturze może być niezapomnianą przygodą? i wspaniałą zabawą wzbogacającą język i poszerzającą horyzonty. Nasza szkolna akcja ma wspierać dzieci w czytaniu dla przyjemności, pokazując im ile radości dają książki! Organizatorzy akcji koordynatorzy Wioletta Beszyga- Oparcik i Iwona Stefańska ? Stanik wspólnie z wychowawcami przez takie ?przerwy na czytanie? pragną pokazać, że czytanie może być radosne i ciekawe. Czytanie jest bowiem podstawowym narzędziem myślenia i zdobywania wiedzy. Dlatego warto kłaść duży nacisk na naukę czytania. Bez tej umiejętności nie można odnieść sukcesu w szkole. I chociaż świat multimediów jest atrakcyjny, czytanie otwiera wiele możliwości. I warto pamiętać, że rozczytane dzieci lepiej radzą sobie z nauką i łatwiej dostosują się do wymogów zmieniającego się świata.