Indywidualzacja drogą do sukcesu uczniów…
Uczniowie klas I ? III w roku szkolnym 2013/2014 po raz kolejny mogą uczestniczyć w zajęciach dodatkowych w ramach projektu ?Indywidualizacja nauczania droga do sukcesu uczniów klas I ? III Gminy Kowala? współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007 ? 2013, Priorytet IX ?Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach?, Działanie 9.1 ?Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty?, Poddziałanie 9.1.2. ?Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych?. Jedna grupa zajęć pozalekcyjnych ma pomóc wyrównać start uczniom z trudnościami. Druga to zajęcia rozwijające skierowane są do tych, którzy pragną rozwijać swoje uzdolnienia i zainteresowania. Zajęcia odbywają się od października 2013r. do czerwca 2014r.
Dzieci z klas I ? III korzystają z bezpłatnych zajęć pozalekcyjnych, w szczególności:
- zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu oraz zagrożonych dysleksją
- zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych
- zajęcia logopedyczne dla dzieci z wadami wymowy
- zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej
- zajęcia z korekcji wad postawy
- specjalistyczne zajęcia terapeutyczne: arteterapia i muzykoterapia
- zajęcia rozwijające zdolności matematyczno-przyrodnicze
- zajęcia rozwijające zdolności językowe
- zajęcia wokalno-instrumentalne
- zajęcia literacko-teatralne
- zajęcia rozwijające zdolności plastyczne
- warsztaty psychologiczne
Poza realizacją zajęć dodatkowych w ramach projektu szkoła wzbogaciła się w nowoczesne pomoce dydaktyczne, logopedyczne, gry dydaktyczne, sprzęt i programy multimedialne. Wszystkie zajęcia będą realizowane przez kadrę wykwalifikowanych i doświadczonych nauczycieli.
Zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu ? przeznaczone są dla uczniów, u których stwierdzono ryzyko dysleksji.
Grupa I
Rozwijanie umiejętności czytania i pisania odbywa się poprzez różnorodne ćwiczenia manualne, graficzne, w zakresie orientacji przestrzennej, ćwiczenia doskonalące umiejętność syntezy i analizy wzrokowej i słuchowej oraz usprawniające koordynację wzrokowo ? słuchowo ? ruchową. Ćwiczenia te oparte są na materiale obrazkowym, literowym oraz multimedialnym.
Zajęcia prowadzi p. Agnieszka Kęder.
Grupa II
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu (1 godzina) i uczęszcza na nie 8 osób z klasy IIa. Celem tych zajęć jest umożliwienie opanowania podstawowych wiadomości i umiejętności w zakresie czytania i pisania. Poprzez różnorodne ćwiczenia i metody pracy uczniowie usprawniają funkcje słuchowo językowe, manualne i grafomotoryczne. Ćwiczą pamięć wzrokową, spostrzegawczość oraz koncentrację uwagi. Systematycznie pracują nad poprawną pisownią, utrwalając zasady ortograficzne oraz nad płynnością czytania i czytania ze zrozumieniem. Zajęcia prowadzi p. Wiesława Rzepecka.
Arteterapia ? zajęcia mają na celu zaspokojenie potrzeby samorealizacji, rozładowanie trudnych emocji, umocnienie poczucia własnej wartości, a także wywołanie pozytywnych uczuć poprzez przeżywanie radości tworzenia. W zajęciach uczestniczy postać wiodąca ? pacynka Bratek. Każde zajęcia składają się z trzech części: słuchanie bajki terapeutycznej, ćwiczenia interaktywne oparte na elementach muzyki klasycznej oraz działalność plastyczna. Zajęcia prowadzi p. Agnieszka Kęder
Korekcja wad postawy
W ramach projektu w naszej szkole prowadzone są zajęcia z gimnastyki korekcyjnej. Uczniowie ćwiczą w trzech grupach po jednej godzinie w tygodniu. Głównym celem tych zajęć jest wykształcenie u uczniów nawyku prawidłowej postawy, skorygowanie istniejących zaburzeń statystyki ciała, doprowadzenie sprawności fizycznej dziecka do stanu uznanego za prawidłowy. Zajęcia z gimnastyki korekcyjnej odbywają się w sali z odpowiednim wyposażeniem (lustra, drabinki, drążek, przybory gimnastyczne, maty) i są prowadzone przez nauczycieli posiadających przygotowanie specjalistyczne. Realizacja programu odbywa się poprzez metody, formy, środki odpowiadające sferze poznawczej, motorycznej i emocjonalnej dzieci.Zajęcia prowadza p. Ilona Bińkowska i p. Małgorzata Piszczek
Zajęcia matematyczno- przyrodnicze
Ośmioro uczniów z klas trzecich uczestniczy w zajęciach rozwijających zdolności matematyczno- przyrodnicze. Program adresowany jest do uczniów szczególnie uzdolnionych matematycznie i zainteresowanych przedmiotami przyrodniczymi. Dzieci w młodszym wieku szkolnym są otwarte i ciekawe świata, dlatego, aby wyjść naprzeciw ich potrzebom, na zajęciach pozalekcyjnych utrwalają oni i poszerzają wiedzę zdobytą w szkole, a ciekawymi formami pracy wdrażani są do samodzielnego, logicznego myślenia, systematycznej pracy nad własnym rozwojem, rozbudzania ciekawości poznawczej, twórczego działania. Dzieci odbywają wycieczki i obserwacje w terenie, wykonuję ćwiczenia praktyczne, doświadczenia przyrodnicze, obserwacje mikroskopowe, pomiary przy pomocy urządzeń mierniczych, prowadzą hodowle, uczą się dokumentowania przeprowadzonych prac praktycznych. Rozwiązują testy i łamigłówki logiczne przygotowując się tym samym do uczestniczenia w przyszłości w konkursach przyrodniczych i matematycznych. Zajęcia prowadzi p. Iwona Stefańska – Stanik
Zajęcia teatralno – literackie
Spotkanie w bajkowym miasteczku... 15 maja 2014 r. uczniowie klas I-III uczęszczający na zajęcia literacko-teatralne zaprezentowali swoje umiejętności przed szkolną publicznością. W ramach zajęć młodzi artyści przygotowali inscenizację bajki pt.:,, Leniwa żabka ??. W humorystyczny sposób przypomnieli najmłodszym uczniom naszej szkoły zasady ruchu drogowego. Pokazali również konsekwencje lenistwa i braku chęci do nauki. Aktorzy z dużym zaangażowaniem deklamowali także wiersze poetów polskich. Nad właściwym przebiegiem prezentacji teatralnych czuwała p.Grażyna Jóźwik, która prowadzi zajęcia rozwijające zdolności recytatorskie i teatralne. Publiczność nagrodziła aktorów gromkimi brawami. Czekamy na kolejne przedstawienia?