Indywidualzacja drogą do sukcesu uczniów…
Uczniowie klas I ? III w roku szkolnym 2013/2014 po raz kolejny mogą uczestniczyć w zajęciach dodatkowych w ramach projektu ?Indywidualizacja nauczania droga do sukcesu uczniów klas I ? III Gminy Kowala? współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007 ? 2013, Priorytet IX ?Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach?, Działanie 9.1 ?Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty?, Poddziałanie 9.1.2. ?Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych?. Jedna grupa zajęć pozalekcyjnych ma pomóc wyrównać start uczniom z trudnościami. Druga to zajęcia rozwijające skierowane są do tych, którzy pragną rozwijać swoje uzdolnienia i zainteresowania. Zajęcia odbywają się od października 2013r. do czerwca 2014r.
Dzieci z klas I ? III korzystają z bezpłatnych zajęć pozalekcyjnych, w szczególności:
- zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu oraz zagrożonych dysleksją
- zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych
- zajęcia logopedyczne dla dzieci z wadami wymowy
- zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej
- zajęcia z korekcji wad postawy
- specjalistyczne zajęcia terapeutyczne: arteterapia i muzykoterapia
- zajęcia rozwijające zdolności matematyczno-przyrodnicze
- zajęcia rozwijające zdolności językowe
- zajęcia wokalno-instrumentalne
- zajęcia literacko-teatralne
- zajęcia rozwijające zdolności plastyczne
- warsztaty psychologiczne
Poza realizacją zajęć dodatkowych w ramach projektu szkoła wzbogaciła się w nowoczesne pomoce dydaktyczne, logopedyczne, gry dydaktyczne, sprzęt i programy multimedialne. Wszystkie zajęcia będą realizowane przez kadrę wykwalifikowanych i doświadczonych nauczycieli.
Zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu ? przeznaczone są dla uczniów, u których stwierdzono ryzyko dysleksji.
Grupa I
Rozwijanie umiejętności czytania i pisania odbywa się poprzez różnorodne ćwiczenia manualne, graficzne, w zakresie orientacji przestrzennej, ćwiczenia doskonalące umiejętność syntezy i analizy wzrokowej i słuchowej oraz usprawniające koordynację wzrokowo ? słuchowo ? ruchową. Ćwiczenia te oparte są na materiale obrazkowym, literowym oraz multimedialnym.
Zajęcia prowadzi p. Agnieszka Kęder.
Grupa II
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu (1 godzina) i uczęszcza na nie 8 osób z klasy IIa. Celem tych zajęć jest umożliwienie opanowania podstawowych wiadomości i umiejętności w zakresie czytania i pisania. Poprzez różnorodne ćwiczenia i metody pracy uczniowie usprawniają funkcje słuchowo językowe, manualne i grafomotoryczne. Ćwiczą pamięć wzrokową, spostrzegawczość oraz koncentrację uwagi. Systematycznie pracują nad poprawną pisownią, utrwalając zasady ortograficzne oraz nad płynnością czytania i czytania ze zrozumieniem. Zajęcia prowadzi p. Wiesława Rzepecka.
Arteterapia ? zajęcia mają na celu zaspokojenie potrzeby samorealizacji, rozładowanie trudnych emocji, umocnienie poczucia własnej wartości, a także wywołanie pozytywnych uczuć poprzez przeżywanie radości tworzenia. W zajęciach uczestniczy postać wiodąca ? pacynka Bratek. Każde zajęcia składają się z trzech części: słuchanie bajki terapeutycznej, ćwiczenia interaktywne oparte na elementach muzyki klasycznej oraz działalność plastyczna. Zajęcia prowadzi p. Agnieszka Kęder
Korekcja wad postawy
W ramach projektu w naszej szkole prowadzone są zajęcia z gimnastyki korekcyjnej. Uczniowie ćwiczą w trzech grupach po jednej godzinie w tygodniu. Głównym celem tych zajęć jest wykształcenie u uczniów nawyku prawidłowej postawy, skorygowanie istniejących zaburzeń statystyki ciała, doprowadzenie sprawności fizycznej dziecka do stanu uznanego za prawidłowy. Zajęcia z gimnastyki korekcyjnej odbywają się w sali z odpowiednim wyposażeniem (lustra, drabinki, drążek, przybory gimnastyczne, maty) i są prowadzone przez nauczycieli posiadających przygotowanie specjalistyczne. Realizacja programu odbywa się poprzez metody, formy, środki odpowiadające sferze poznawczej, motorycznej i emocjonalnej dzieci.Zajęcia prowadza p. Ilona Bińkowska i p. Małgorzata Piszczek
Zajęcia matematyczno- przyrodnicze
Ośmioro uczniów z klas trzecich uczestniczy w zajęciach rozwijających zdolności matematyczno- przyrodnicze. Program adresowany jest do uczniów szczególnie uzdolnionych matematycznie i zainteresowanych przedmiotami przyrodniczymi. Dzieci w młodszym wieku szkolnym są otwarte i ciekawe świata, dlatego, aby wyjść naprzeciw ich potrzebom, na zajęciach pozalekcyjnych utrwalają oni i poszerzają wiedzę zdobytą w szkole, a ciekawymi formami pracy wdrażani są do samodzielnego, logicznego myślenia, systematycznej pracy nad własnym rozwojem, rozbudzania ciekawości poznawczej, twórczego działania. Dzieci odbywają wycieczki i obserwacje w terenie, wykonuję ćwiczenia praktyczne, doświadczenia przyrodnicze, obserwacje mikroskopowe, pomiary przy pomocy urządzeń mierniczych, prowadzą hodowle, uczą się dokumentowania przeprowadzonych prac praktycznych. Rozwiązują testy i łamigłówki logiczne przygotowując się tym samym do uczestniczenia w przyszłości w konkursach przyrodniczych i matematycznych. Zajęcia prowadzi p. Iwona Stefańska – Stanik
Zajęcia teatralno – literackie
Spotkanie w bajkowym miasteczku... 15 maja 2014 r. uczniowie klas I-III uczęszczający na zajęcia literacko-teatralne zaprezentowali swoje umiejętności przed szkolną publicznością. W ramach zajęć młodzi artyści przygotowali inscenizację bajki pt.:,, Leniwa żabka ??. W humorystyczny sposób przypomnieli najmłodszym uczniom naszej szkoły zasady ruchu drogowego. Pokazali również konsekwencje lenistwa i braku chęci do nauki. Aktorzy z dużym zaangażowaniem deklamowali także wiersze poetów polskich. Nad właściwym przebiegiem prezentacji teatralnych czuwała p.Grażyna Jóźwik, która prowadzi zajęcia rozwijające zdolności recytatorskie i teatralne. Publiczność nagrodziła aktorów gromkimi brawami. Czekamy na kolejne przedstawienia?
Czytaj więcej?Rozwój kwalifikacji kluczem do sukcesu uczniów Gminy Kowala”
?Rozwój kwalifikacji kluczem do sukcesu uczniów Gminy Kowala”
Główny cel projektu jest podniesienie i uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej ukierunkowanej na wyrównywanie szans edukacyjnych, pomoc w rozwiązywaniu problemów uczniów i skierowanie ich na właściwą ścieżkę kształcenia dzięki realizacji programów rozwojowych. Celami szczegółowymi projektu są m.in. wyrównywanie zaległości edukacyjnych, rozwinięcie wiedzy i umiejętności z zakresu kompetencji kluczowych oraz nabycie wiedzy na temat własnych predyspozycji. Uczniowie mający problemy w nauce zostali objęci fachową opieką pedagogiczno-psychologiczną, W ramach projektu uczniowie uzyskali pomoc logopedy i pedagoga. Nabywanie kompetencji kluczowych ma miejsce na odbywających się w ramach projektu zajęciach matematyczno ? przyrodniczych, doskonalących kompetencje językowe z polskiego i angielskiego oraz informatyki. Ponadto uczniowie uczestniczą w spotkaniach z przedsiębiorczości i doradztwa zawodowego.
Aby język giętki? zajęcia wyrównawcze z języka polskiego
Uczniowie klas 4-6 w dwóch grupach wiekowych realizują program wyrównujący wiedzę i umiejętności polonistyczne z zakresu: mówienia, czytania, słuchania, pisania, nauki o języku. Znają alfabet i wykorzystują go, używając słowników; rozpoznają części mowy; czytając teksty, układają do nich pytania i przedstawiają chronologicznie zdarzenia; poznają przysłowia oraz związki frazeologiczne; wzbogacają na podstawie programu multimedialnego wiedzę o teatrze, kinie, filmie, komputerze; utrwalają zasady ortografii i interpunkcji; bogacą słownictwo, wyszukując w tekście zdrobnienia, tworząc nowe wyrazy: przymiotniki od przysłówków, rzeczowniki od czasowników; wysłuchują opowiadania i układają do niego tytuł, zadają pytania.
Każde dziecko, które uczęszcza na zajęcia wyrównawcze jest otoczone szczególną opieką, serdecznością oraz wyrozumiałością ze strony nauczyciela prowadzącego p. Małgorzaty Grzesiak ?polonisty i oligofrenopedagoga.
English is easy? zajęcia z języka angielskiego
Zajęcia, na które uczęszczają uczniowie z klas IV ? VI. odbywają się w dwóch grupach w poniedziałki i wtorki. Ich program oparty jest na podstawie programowej dla II etapu edukacyjnego, na poziomie A1 i skierowany jest na rozwijanie następujących kompetencji uczniów:
- podniesienie i wyrównanie szans edukacyjnych poprzez wdrożenie skutecznych rozwiązań w zakresie zajęć języka angielskiego,
- skuteczne porozumiewanie się, rozwijanie językowej kompetencji komunikacyjnej
- rozwijanie sprawności językowych: mówienie, pisanie, czytanie, słuchanie, pisanie oraz samoocen
- rozwijanie w uczniach poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości językowe,
- rozwijanie w uczniach postawy ciekawości, otwartości i tolerancji wobec innych kultur,
- przygotowanie uczniów do samodzielności w procesie uczenia się i samooceny,
- zapewnienie uczniom maksimum kontaktu z językiem angielskim.
Na zajęciach uczniowie korzystają z podręcznika i ćwiczeniówki New Project 2. Tematyka zajęć jest dostosowywana do poziomu i oczekiwań uczniów. Uczniowie chętnie i aktywnie uczestniczą w zajęciach, na których panuje miła i życzliwa atmosfera. Tajniki języka angielskiego pomaga zgłębiać uczniom nauczyciel języka angielskiego p. Marzena Molga.
Matematyczne spojrzenie na przyrodę…
W ramach projektu uczniowie uczestniczą w zajęciach matematyczno-przyrodniczych rozwijających kompetencje kluczowe. Uczniowie poszerzają swoją wiedzę i zdobywają nowe umiejętności związane z naukami matematyczno-przyrodniczymi z wykorzystaniem metod aktywnych. Poszerzają swoja wiedzę o potęgi i pierwiastki, układ współrzędnych, konstrukcje geometryczne itp. z wykorzystaniem gier i zabaw. Tworzą „ciekawe życiorysy” za pomocą liczb, szyfrują wiadomości, wykonują konstrukcje geometryczne przez zginane kartki papieru, poznają liczby doskonałe, rozwiązują zadania konkursowe, rebusy zapałczane oraz zagadki logiczne, w praktyce przekonują się, jaką powierzchnię i objętość ma sala , w której się uczą.
Zajęcia prowadzone są w dwóch grupach pod okiem p. Ewy Bednarczyk i p. Iwony Stefańskiej Stanik
Bogate możliwości komputera – zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe z informatyki
Zajęcia pokazują uczniom narzędzia i metody pracy z komputerem, dają przy tym pole do samodzielnego odkrywania bogatych możliwości pracy z komputerem. Podczas zajęć dowiadują się o podstawowych własnościach różnych systemów operacyjnych. Uruchamiają i zamykają aplikacje typowe dla środowiska Windows.Wykonują także operacje na plikach i folderach, ze szczególnym uwzględnieniem edytora tekstu ( tworzyli pliki tekstowe, formatowali ich zawartość, wstawiali bądź zmieniali elementy graficzne). Uczestnicy zajęć zapoznają się z metodami wykorzystania urządzeń peryferyjnych, ich rodzajami i zastosowaniem. Podczas spotkań szczególną uwagę poświęcamy obszarom praktycznych zastosowań techniki komputerowej, metodom korzystania z gotowych zbiorów informacji takich jak np. płyty CD ( encyklopedie multimedialne, gry edukacyjne i inne programy ) oraz zbiory internetowe. Uwzględniono również tematykę niebezpieczeństw, które niesie ze sobą niewłaściwe korzystanie z technologii informatycznej, gier komputerowych oraz z Internetu. Uczniowie zapoznają się z metodami postępowania w przypadku napotkania wirusa komputerowego. Omówiono zasadę działania programów antywirusowych oraz konieczność ich stosowania. Jednocześnie gromadzą również własne prace w postaci wydruku oraz plików zapisanych w katalogach.
Zajęcia prowadzi p. Beata Wójcik.
Czytaj więcej
Pierwsze koty za płoty działania KMW w I semstrze
Pierwsze półrocze 2013/2014 za nami. Był to dla nas wolontariuszy okres dużej aktywności. Podejmowaliśmy wiele zadań na rzecz potrzebujących naszego wsparcia, bralismy udział w akcjach środowiskowych i włączaliśmy się w inne działania woluntarystyczne, które podejmowaliśmy z własnej inicjatywy lub wynikające z propozycji organizacji woluntarystycznych, z którymi współpracujemy. A oto niektóre nasze działania:
- 11 września Klub Małego Wolontariusza został przyjęty do Centrum Wolontariatu przy Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Kowali.
- W roku szkolnym 2013/2014 uczniowie naszej szkoły przyłączyli się do akcji ? Przywróćmy Dzieciom Uśmiech? organizowanej przez Fundację Przyjazny Świat Dziecka Uczniowie biorą udział w zbiórce makulatury .Celem akcji jest pomoc dzieciom przebywającym w rodzinnych domach dziecka. Zebrano 900 kg makulatury zbiórka potrwa do końca czerwca.
- Z inicjatywy wolontariuszy na terenie szkoły została zorganizowana akcja zbierania plastikowych nakrętek, które zostaną dostarczone do Fundacji Kawalerów Maltańskich. Pieniądze zgromadzone ze sprzedaży nakrętek zostaną przekazane na pomoc w kosztownym leczeniu i rehabilitacji trójki dzieci.
- We wrześniu został ogłoszony konkurs na logo KMW. Zwyciężył projekt Julii Szałas.
- W bieżącym roku szkolnym trwa turniej międzyklasowy ?Klasa z sercem.? Klasy, które angażują się w zadania charytatywne otrzymują punkty serca
- Uczniowie wzięli udział w Sztafecie Niepodległości 11.11.11.11.14
- W ramach projektu ?Lokomotywa wierszy Tuwima przybywa? w listopadzie wolontariusze czytali wiersze Juliana Tuwima dzieciom z klas pierwszych i z oddziału zerowego
- W listopadzie wolontariusze przygotowali ozdoby do magazynu szlachetniej paczki
- 29 listopada uczniowie przyłączyli się do świątecznej akcji zbiórki żywności. W sklepach w Kowali zachęcali kupujących do przekazania produktów spożywczych dla osób, które znajduj się w ciężkiej sytuacji życiowej.
- W ramach akcji na rzecz dzieci w Sierra Leone UNICEF Polska zbiera fundusze na przeprowadzenie kampanii szczepień dzieci przeciwko odrze, polio oraz gruźlicy. Uczniowie naszej szkoły starają się pozyskać środki, którymi wesprą kampanię .Dzieci wraz z rodzicami przygotowały ozdobne pudełka.
- Pudełko symbolizuje prezent, który dajemy dzieciom z Sierra Leone.
- 29 stycznia podczas zebrań z rodzicami uczniów naszej szkoły odbył się kiermasz pudełek prezentów 4 i 5 stycznia został zorganizowany kiermasz dla uczniów. Wszystkie darowizny uzyskane w ramach akcji zostaną przeznaczone na zakup szczepionek przeciwko najpoważniejszym chorobom wieku dziecięcego oraz na zakup przenośnych lodówek, które pozwalają na ich transport nawet do najtrudniej dostępnych miejsc w krajach rozwijających się.
Mamy nadzieję, że II semestr będzie nie mniej owocne. Zachęcamy uczniów do wstępowania w szeregi wolontariuszy. Nasze działania wymagają odpowiedzialności, ale gwarantują dobrą zabawę i wiele satysfakcji.
Opiekun Szkolnego Kola Małego Wolontariusza
Ewa Krześniak
Czytaj więcejNasze osiągnięcia w I semestrze 2013/2014
Za nami pierwszy semestr roku szkolnego 2013/2014 i przyszedł wreszcie czas na podsumowanie osiągnięć i przemyślenia związane z naszą pracą, dlatego poniżej prezentujemy najważniejsze dane dotyczące minionego okresu. Teraz czas odpocząć w czasie ferii zimowych i na nowo przystąpić do wytężonej pracy. Najlepszym gratulujemy osiągniętych wyników, a tym którzy ?przysnęli? w I semestrze, życzymy rychłego przebudzenia i dołączenia do grona wyróżniających się uczniów naszej szkoły.
Uczniowie klas IV ? VI osiągnęli średnią ocen w I semestrze – 4,0. Najwyższą średnią uzyskały klasy 4a i 5a. Frekwencja wyniosła 94%. 20 uczniów (16,9%)uzyskało średnią powyżej 4,75:
Kurobiowski Jakub, Kurowska Barbara, Mazur Dominika, Piszczek Karolina, Puchalski Marcin, Banaszkiewicz Weronika, Stanik Kamila, Matysiak Sandra, Figura Olga, Żyła Oliwia, Orzechowska Weronika, Chobot Klaudia, Mucha Małgorzata, Kucharska Agata, Glibowska Karolina, Głogowski Krystian, Melania Wójcicka, Marecka Aleksandra, Mirecka Wiktoria, Stępień Martyna
Nagrodę Specjalną za najwyższą średnią otrzymują:
Kucharska Agata ? 5,2
Banaszkiewicz Weronika -5,2
Stanik Kamila -5,2
Wyróżnienie otrzymuje także 10 (11,8%) uczniów, którzy uzyskali w I semestrze 100% frekwencję:
Glibowska Karolina , Kucharska Agata, Prokop Mikołaj, Stanik Kamila, Hebda Weronika, Tomczyk Natalia, Wójcik Piotr, Hebda Wiktoria, Mirecka Wiktoria, Stępień Martyna
Zestawienie osiągnięć w I semestrze 2013/2014
Uczniowie klas I ? III bardzo pilnie uczęszczały na zajęcia w szkole ? średnia frekwencja wyniosła 93%. Bardzo dobre wyniki w nauce osiągnęło 30 uczniów /22%/ . 13 uczniów nie opuściło ani jednej godziny zajęć.
Uczniowie potrzebujących pomocy mogli uczestniczyć w zajęciach dodatkowych w ramach projektu ze środków unijnych oraz innych prowadzonych przez nauczycieli.
Uczniowie klas I ? III z najlepszymi wynikami w nauce:
Dudek Maciej, Kramek Aleksandra, Dutkiewicz Oliwia, Grymuła Gabriela, Odzimkowska Maja, Woźniak Kamila, Stanik Maciej, Delikt Mikołaj, Zięba Roksana, Szydłowska Magdalena, Kozłowska Aleksandra, Bernat Kacper. Bieniek Zuzanna, Błeszyńska Michalina, Kilianek Kamil, Nogaj Maja, Piątek Roksana, Smorągiewicz Piotr, Chruślak Natalia, Kamińska Aleksandra, Nogaj Julia, Stępień Magdalena, Szałas Julia, Zięba Natalia, Chełmińska Paulina, Gomuła Aleksandra, Gomuła Martyna, Grymuła Michał, Kowalska Alicja, Maciuś Zuzanna
Uczniowie klas I ? III ze 100% frekwencją:
Dudek Maciej, Woźniak Bartłomiej, Odzimkowska Maja, Ziółko Julia, Rogala Urszula, Stępień Magdalena, Kawałek Oliwia, Mirecki Krzysztof, Nogaj Julia, Bąk Julia, Chełmińska Paulina, Grymuła Michał,
Czytaj więcej
Co zrobiliśmy w I semestrze 2013/2014…
Nowy rok szkolny, a jednocześnie nowy rok pracy SU rozpoczęliśmy we wrześniu. Zebrania samorządu odbywały się w tym semestrze w miarę potrzeb i możliwości członków Rady. Na jednym z pierwszych spotkań opracowany został plan pracy SU na rok szkolny 2013/2014,który zatwierdził Dyrektor szkoły. Według tego właśnie planu pracowaliśmy przez cały semestr. Aktywnie pracował zarząd SU i jego sekcje
Zadania postawione do realizacji na ten semestr zostały wykonane, zgodnie z planem pracy Samorządu Szkolnego:
I. Aktywny udział w tworzeniu i realizowaniu prawa szkolnego:
- przeprowadzenie wyborów uzupełniających do sekcji Samorządu Szkolnego wśród całej społeczności uczniowskiej na podstawie ich deklaracji. (wrzesień)
- przygotowanie i przeprowadzenie zebrań Samorządu Uczniowskiego z przedstawicielami klas IV, V, VI , (spotkań 5)
- apel dotyczący działalności Klubu Małego Wolontariusza i Caritasu, Kola misyjnego i SU.
- ogłoszenie Konkursu ?Jaka jesteś Klaso? (wrzesień)
- ustalenie planu dyżurów na korytarzach ? Bezpieczna przerwa(wrzesień)
- wywiad z wizytatorami podczas ewaluacji zewnętrznej(listopad)
- zagospodarowanie tablicy informacyjnej ?Mały Przegląd?
- zorganizowanie zebrania samorządów klasowych i przeprowadzenie apelu podsumowującego pracę w I semestrze; (styczeń)
II. Uwrażliwianie uczniów na potrzeby innych:
- zbiórka przyborów szkolnych dla dzieci z Litwy(wrzesień)
- udział w akcji charytatywnej Pomóż i Ty – rozprowadzanie kalendarzyków (październik)
- włączenie się do akcji ? Góra Grosza? (listopad – grudzień)
- finał akcji Słodki Mikołaj (grudzień)
III. Działalność artystyczno-rozrywkowa:
- dyskoteka z okazji Dnia Chłopaka (październik)
- dyskoteka andrzejkowa z konkursami ?Zabawa z Tuwimem w tle? (listopad)
- współorganizowanie zabawy karnawałowej dla klas 4-6, dekorowanie, konkursy (styczeń)
IV. Prace na rzecz szkoły ,środowiska lokalnego:
- udział w pracach porządkowych na cmentarzu i przy pomniku powstańców (październik)
- kontrola stroju galowego
- udział pocztu sztandarowego w uroczystościach: Święta Niepodległości, DEN, rozpoczęcia roku szkolnego, pasowania klas pierwszych (wrzesień – listopad)
- wigilie klasowe,
- konkurs na najpiękniejszy wystrój świąteczny klasopracowni(grudzień)
Aktywnie uczestniczyliśmy we wszystkich działaniach wskazanych przez dyrektora szkoły.
RADA SU:
Przewodnicząca: Melania Wójcicka, kl.6a
Zastępca: Martyna Stępień, kl. 6b
Skarbnik: Wiktor Tomczyk, kl.5a
Sekretarz: Aleksandra Marecka, kl. 6b
Liderzy sekcji:
informacyjnej: Wiktoria Mirecka, kl.6b
gazetowej: Klaudia Chobot, kl. 5a
rozrywkowej: Hubert Boniecki, kl. 6b
porządkowej: Agata Kucharska, kl. 5b
opiekun SU: Małgorzata Grzesiak
Czytaj więcejKonkurs i poczta walentynkowa…
Już dzień przed tradycyjnymi walentynkami przedstawiciele samorządu uczniowskiego zbierali okolicznościową ?korespondencję? do pocztowych skrzyneczek. W dniu 14 lutego od samego rana listonosze walentynkowej poczty roznosili ozdobne kartki pełne serdecznych życzeń. A że ten dzień to święto zakochanych widać było od razu po wejściu do szkoły, gdyż szkolny samorząd zarządził przyjście w czerwonych strojach do szkoły. Odbył się też apel szkolny i konkurs najpiękniejsze serce.
Organizator walentynkowego święta ? szkolny samorząd dziękuje wszystkim osobom, które tego dnia dzieliły się z innymi darem dobrego słowa, życzliwą obecnością, skuteczną pomocą, pomysłowym prezentem lub w inny sposób okazywali swoim kolegom i koleżankom miłość, szacunek i zaufanie.
Święty Walenty, czyli krótko o historii Walentynek
Walentynki ? coroczne święto zakochanych przypadające 14 lutego swoją nazwę wzięło od świętego Walentego, który został ogłoszony patronem zakochanych już w 1496 r. przez papieża Aleksandra VI. Czasem wiązane jest ono ze zbieżnym terminowo zwyczajem pochodzącym z Cesarstwa Rzymskiego, polegającym głównie na poszukiwaniu wybranki serca, np. przez losowanie jej imienia ze specjalnej urny. Gdy w IV w. chrześcijaństwo stało się religią panującą w cesarstwie rzymskim, pogańskie obchody stopniowo zastępowano przez święta chrześcijańskie, w tym przypadku wspomnieniem męczennika – św. Walentego. Prawdopodobnie był on kapłanem, który wbrew zaleceniom cesarza rzymskiego, potajemnie udzielał ślubu młodym parom narzeczonych. Został jednak przyłapany i skazany na śmierć 14 lutego 269 lub 270 r. – w dniu, w którym wcześniej urządzane były miłosne loterie. Inna historia o św. Walentym głosi, że był on biskupem miasta Terni, który jako pierwszy pobłogosławił związek małżeński między poganinem i chrześcijanką. Wysyłał też do swych wiernych listy o miłości do Chrystusa. Zginął za to, że nie chciał zaprzestać nawracania pogan. Dziś do jego grobu w katedrze w Terni ściągają bardzo liczni pielgrzymi a na relikwiarzu kryjącym jego szczątki znajduje się napis: „Święty Walenty, patron miłości”. Obecnie stałym elementem Walentynek jest wzajemnie wręczanie sobie walentynkowych ozdobnych karteczek – najczęściej czerwonych w kształcie serca, z odpowiednim wierszykiem. Ze świętem łączy się również zwyczaj obdarowywania partnera walentynkowymi upominkami w postaci kwiatów, słodyczy, pluszowych maskotek jak również bardziej osobistych prezentów.
Czytaj więcej
Z albumu wspomnień ? galeria starej fotografii
Najstarsze zdjęcia i dokumenty w szkolnym archiwum
Czytaj więcej
Wojenne wędrówki sztandaru szkoły…
W roku 2001 Szkoła Podstawowa w Kowali obchodziła swoje 85 ? lecie a w roku 2009 przypadał jubileusz ? 30 ? lecie nadania imienia szkole i ufundowania jej sztandaru, Ta ostatnia, jakże ważna w życiu szkoły data zbiegła się z inną ? 70 rocznicą przekazania szkole pierwszego sztandaru ufundowanego w roku 1939 przez rodziców i sklepik szkolny. Te dwa ważne w tradycji naszej szkoły wydarzenia są okazją do przypomnienia ciekawej historii przedwojennego sztandaru Szkoły Podstawowej w Kowali.
W okresie międzywojennym szkole w Kowali przez szereg lat myślano o ufundowaniu sztandaru, ale dopiero w 1939 roku, gdy Sklepik Uczniowski ofiarował cały zysk na ten cel, mogło dojść do realizacji tego zamierzenia.
Opiekunką sklepiku była nauczycielka Maria Tarnasiewiczowa i ona zajęła się organizacją całego przedsięwzięcia. W tym celu zakupiono biały i czerwony adamaszek, który został zszyty i wykończony złotą frędzlą. Na czerwonej stronie sztandaru wyhaftowano białego orła z koroną i naokoło napis ? Wszystko co nasze Polsce oddamy?, pod spodem zaś umieszczono napis: ?Publiczna Szkoła Powszechna w Kowali?. Z drugiej strony, na białym tle, przyklejono kupiony obraz Matki Boskiej Częstochowskiej, naokoło zaś wyhaftowano: ? Królowo Korony Polskiej módl się za nami?. Haftu podjęły się panie Załęckie z Kosowa. Litery projektował syn kierownika szkoły Zygmunt Tarnasiewicz. Mają one niecodzienny, trochę fantazyjny kształt.
Sztandar został poświecony w Kościele Parafialnym w Kowali w Zielone Światki 29 maja 1939 roku. Następnie odbyła się w Domu Ludowym akademia zakończona wystawieniem baśni ?Kopciuszek? reżyserowanej przez Marię Tarnasiewiczową. Na uroczystości oprócz dzieci i kierownictwa miejscowej szkoły byli zaproszeni goście tj. inspektor szkolny W Ganski z żoną, kierownik szkoły z Rudy Wielkiej i inni nauczyciele.
Szkoła w Kowali tylko raz wystąpiła ze swym sztandarem tj. 15 czerwca na nabożeństwie z okazji zakończenia roku szkolnego.
1 września 1939 r. wybuchła II Wojna Światowa. Sztandar szkoły w Kowali zabezpieczony pokrowcem znajdował się w zamkniętej na klucz kancelarii szkolnej mieszczącej się w budynku szkoły. W budynku w pierwszych dniach września kwaterowano uciekinierów, szukających w zawierusze wojennej schronienia, byli to miedzy innymi pasażerowie pociągu zbombardowanego między Jastrzębiem a Rożkami, Żołnierze polscy z rozbitych oddziałów, którzy w salach szkolnych przebierali się w cywilne ubrania. Kierownik szkoły Jan Tarnasiewicz miał później nieprzyjemności, gdy po zajęciu Kowali przez wojska niemieckie, znaleziono w szkole mundury i naboje.
W tym czasie do zamkniętej kancelarii szkoły, gdzie przechowywano ważne dokumenty oraz sztandar szkoły nikt nie miał do niej dostępu. Dopiero 10 września po wkroczeniu do Kowali zmotoryzowanych oddziałów niemieckich, które rozstawiły się na polu poza szkołą tj. w tym miejscu, gdzie obecnie znajdują się sklepy, włamano się do kancelarii. W tragicznym dniu, wszyscy mężczyźni, a więc i kierownik szkoły, zostali aresztowani, nikt wiec nie myślał o ukryciu sztandaru. Po powrocie kierownika zorientowano się, że z kancelarii szkolnej zginęło trochę rzeczy, a w tym i sztandar. Niedługo potem dotarła do kierownika Tarnasiewicza informacja, że sztandar został zabrany przez żołnierzy niemieckich, którzy jadąc samochodem ciężarowym wymachiwali nim, ciesząc się zdobytym trofeum. Strata sztandaru szkoły wobec tragedii września wydawała się jednak sprawą zbyt błahą, aby w sposób szczególny można było się nią przejmować.
W 1945 roku córka kierownika Tarnasiewicza Emilia wraz z mężem Stanisławem Warchołem znalazła się w Rybniku na Śląsku. Mąż jej pracując w Dyrekcji Rybnickiego Zjednoczenia Przemysłu Węglowego, miał prawo do jednorazowego bezpłatnego skorzystania z samochodu ciężarowego celem przywiezienia rzeczy do Rybnika. Samochód taki otrzymał na Boże Narodzenie. Znalazł się też kierowca p. Lubszczyk, młody człowiek, który zostawił żonę i dziecko u teściów, a zdecydował się jechać w święta, licząc na zdobycie żywności w centralnej Polsce, gdyż w Rybniku zaopatrzenie było bardzo słabe. W Kowali został przyjęty bardzo mile i serdecznie. W ciągu dwóch świątecznych dni kierownik Tarnasiewicz pokazał mu Kowalę a przede wszystkim swoje ?gospodarstwo? ? szkołę, która mieściła się wtedy w parku w dawnym dworze. Dlatego też p. Lubszczyk, który jako kierowca samochodu spotykał się z wieloma nazwami miast i wsi, zapamiętał tę Kowalę koło Radomia.
W kilka miesięcy później, prawdopodobnie na jesieni 1946 r. zjawił się niespodziewanie w domu państwa Warchołów w Rybniku, wypytując o sztandar szkoły w Kowali i jego wygląd. Opisano mu sztandar dość dokładnie, a pani Emilia szczególnie dobrze zapamiętała owe fantazyjne litery, a jej ciotka, która asystowała przy ?narodzinach? sztandaru, opisała szczegóły jego wyglądu. Wtedy p. Lubszczyk zabrał córkę kierownika na przedmieście Rybnika do pani Kruskowej, do której przyjechał z Niemiec zachodnich syn Wilhelm. Okazało się, że przywiózł on sztandar szkoły w Kowali i nie wiedział, gdzie tej miejscowości szukać. Przypadkowo opowiedział o tym p. Lubszczykowi, a ten przypomniał sobie wyjazd do Kowali. Sztandar znalazł p.Krusek w Niemczech zachodnich w jakimś miasteczku pod Hamburgiem. Zauważył go u krawca, u którego szył ubranie. Wisiał nad komodą. Krawiec zapytany skąd go ma, odpowiedział, że szwagier przywiózł go z wojny w Polsce. Szwagier zginął, a sztandar został u niego. P. Kausek odkupił sztandar z zamiarem zwrotu właścicielom.
Sztandar okazał się być tym samym, który przed wojną należał do szkoły w Kowali. Te same hafty, te same napisy. Dzięki temu niezwykłemu zbiegowi okoliczności sztandar mógł wrócić do szkoły w Kowali.
Po sztandar przyjechał do Rybnika w kilka miesięcy później ówczesny kierownik szkoły Jan Tarnasiewicz. Wilhelma Kruska już nie zastał, ale jego matka oddała sztandar, prosząc w imieniu syna, by w miejscowej prasie umieścić odpowiednie podziękowanie. Po pewnym wahaniu zgodziła się przyjąć tylko drobną sumę za przechowanie sztandaru. Taki warunek był oczywiście do przyjęcia i zaraz następnego dnia Jan Tarnasiewicz udał się do kierownika Domu Książki Piechockiego, znany działacza społecznego Rybnika, który przyjmował wówczas wszystkie ogłoszenia do prasy wychodzącej w Katowicach, a więc do dziennika Zachodniego i Trybuny Robotniczej. Po wysłuchaniu całej historii oświadczył, że niestety ogłoszenia tego przyjąć nie może. Wyraził się nawet w ten sposób: ?Mnie by tu za to głowę urwali?. Wyjaśnił, że gdyby chodziło o jakąś inną osobę, to sam by napisał odpowiedni artykuł i nic by to nie kosztowało, jednak Wilhelmowi Kruskowi reklamy robić nie będzie. Okazało się, że w okresie okupacji tenże Wilhelm Krusek współpracował z Niemcami i dał się we znaki miejscowej ludności. Prawdopodobnie sztandar szkoły w Kowali miał się przyczynić do jego rehabilitacji. Kiedy to się nie udało, wrócił do Niemiec.
O odzyskaniu sztandaru kierownik szkoły poinformował nauczycieli i władze szkolne. Sztandar jednak zawierał akcenty patriotyczne i religijne, które nie godziły się z ówczesną ideologią socjalistyczną, dlatego też nie przejawiano zainteresowania jego odnalezieniem.
Dopiero 18 września 1981r. córka Kierownika uroczyście przekazała sztandar ówczesnym władzom szkoły w Kowali. Od tamtej pory jest przechowywany w szkole jako cenna pamiątka przeszłości o niezwykłej historii. Obecnie sztandar jest odnawiany, gdyż w bieżącym roku szkolnym obchodzimy 65- lecie jego ufundowania, który zbiegło się z 25-leciem nadania imienia szkole i ufundowania drugiego sztandaru.
Artykuł został opracowany przez Joannę Kutkowską
na podstawie wspomnień Heleny Tarnasiewicz,
przechowywanych w PSP w Kowali
Regulamin konkursu piosenki anglojęzycznej Kowala 2014
Międzygminnego Konkursu Piosenki Anglojęzycznej
Kowala 2014
Piosenka sposobem na naukę języka angielskiego
Organizator:
Publiczna Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Kowali
Termin i miejsce:
Konkurs odbędzie się 25. 04. 2014 r. w Publicznej Szkole Podstawowej im Janusza Korczaka w Kowali o godzinie 10.00
Cel:
- Zachęcanie uczniów do nauki języków obcych.
- Kształcenie wymowy oraz rozwijanie słownictwa
- Propagowanie śpiewu, jako formy wyrażania siebie
- Prezentowanie i popularyzacja utworów muzycznych krajów europejskich.
- Popularyzowanie korzyści płynących z nauki języków obcych wśród uczniów szkół podstawowych;
- Budowanie więzi koleżeńskich,
- Kształtowanie pozytywnych sposobów spędzania wolnego czasu.
Zasady udziału i organizacja konkursu
Uczestnicy:
Uczestnikami są uczniowie szkół podstawowych, którzy mogą wystąpić w dwóch kategoriach wiekowych :
– klasy I ? III
– klasy IV ? VI
W każdej kategorii mogą wziąć udział:
1. Soliści
2. Zespoły wokalne do 4 osób
Warunki uczestnictwa:
- Warunkiem udziału w konkursie jest nadesłanie do dnia 7 kwietnia 2014r. karty zgłoszenia załączonej do regulaminu drogą mailową na adres: pspkowala@o2.pl , faksem: 48 6101727 lub pocztą tradycyjną: Publiczna Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka 26-624 Kowala 103
- Razem ze zgłoszeniem należy dostarczyć do organizatora teksty wykonywanych piosenek
- Jedna placówka może zgłosić w każdej kategorii maksymalnie 2 solistów i 1 zespół wokalny.
- Uczestnicy wykonują tylko jeden utwór, którego czas prezentacji nie może przekroczyć 3 minut.
- Ścieżki dźwiękowe: akompaniament na żywo lub na nośniku (uczestnicy nie mogą mieć nagranego wokalu).
- Nośnik z utworem uczestnicy dostarczają w dniu występu.
- Występujący jest zobowiązany zapewnić sobie instrumenty potrzebne do występu. Organizator zapewnia sprzęt do odtwarzania nagrań (CD, MP3).
Prezentacja i ocena
1. Impreza ma charakter konkursowy.
2. Komisję konkursową powołuje organizator. W jej skład wchodzą osoby oceniające kryteria muzyczne oraz osoby oceniające kryteria językowe.
3. Jurorzy dokonują oceny punktowej od 0 do 6 punktów.
Kryteria oceny:
Językowe:
– poprawność wykonania pod względem językowym,
– poprawność wymowy
– słownictwo: poziom językowy, znajomość słownictwa występującego w tekście
– poprawność gramatyczna
Muzyczne:
– dobór repertuaru zgodny z kategorią wiekową
– rozumienie treści utworu
– interpretacja utworu
– choreografia ( ruch sceniczny)
– ogólny wyraz estetyczno ? artystyczny
– czystość wykonania
Przy końcowej ocenie decydujące są kryteria językowe.
Nagrody
1. Organizator dla zwycięzców przewidział dyplomy i nagrody.
2. Nagrody przyznawane będą w dwóch kategoriach wiekowych.
Postanowienia końcowe:
- Organizator zastrzega sobie możliwość zmiany daty, miejsca i godziny konkursu, o której powiadomi zainteresowane strony.
- Sprawy nieujęte w regulaminie rozstrzyga organizator.
- W trakcie konkursu sprawy sporne rozstrzyga organizator.
- Z ramienia organizatora koordynatorami konkursu są: Marta Myśliwiec, Marzena Molga
- Podpisując kartę zgłoszeń uczestnik/opiekun wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r o ochronie danych osobowych Dz.U. Nr 133poz. 883 z późniejszymi zmianami i wyraża zgodę na wykorzystywanie przez organizatora jego wizerunku w formie zdjęć i filmów wykorzystywanych do dokumentacji i promocji Publicznej Szkoły Podstawowej w Kowali.
Karta zgłoszenia – pobierz tutaj
Czytaj więcej