Laboratoria Przyszłości
- LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI
MATEMATYKA to nie tylko tabliczka mnożenia i rozwiązywanie zadań.
Przekonała się o tym klasa 4a, która podczas zajęć miała okazję pracować z zestawami LEGO Spike Prime w ramach programu Laboratoria Przyszłości.
Zestawy LEGO SPIKE Prime to rozwiązanie posiadające wszystko, co potrzebne do rozpoczęcia nauki programowania lub robotyki w szkole. Graficzne kodowanie oparte na języku Scratch jest bardzo proste i intuicyjne. Koncepcja STEAM pomaga uczniom rozwijać umiejętności krytycznego myślenia. Prosty w obsłudze sprzęt oraz zaplanowane zadania, pozwalają rozwinąć umiejętności niezbędne w dzisiejszych czasach poprzez kreatywną zabawę.
_________________________________________________
PRZERWA Z ROBOTEM PHOTON
W czwartek 16 listopada uczniowie klas 1-3 podczas przerwa uczyli się programować robota Photon. Zajęcia przygotowane przez nauczyciela informatyki oraz pokaz programowania wykonany przez dziewczęta z klasy 7b zachęciły maluchy do wspólnej zabawy. Z pomocą aplikacji multimedialnej i tabletu uczniowie tworzyli programy, które nadawały robotowi Photon określony kierunek, dźwięk, kolor oczu i czułek. Największe emocje wzbudzały wyścigi robotów po torze przeszkód, jazda po makiecie miasteczka oraz rysowania masek dla robota. Na koniec zajęć wybraliśmy ?Króla programowania?. Dzieci już czekają na kolejne zajęcia z robotyki.
Photon to interaktywny robot edukacyjny, który wprowadza dzieci w świat nowych technologii. Wspiera w rozwoju podstawowych umiejętności naszych czasów. Robot został zakupiony w ramach projektu ?Laboratorium Przyszłości?.
______________________________________________
CodeWeek, czyli Europejski Tydzień Kodowania
CodeWeek, czyli Europejski Tydzień Kodowania, to oddolna, europejska inicjatywa, której celem jest popularyzacja nauki programowania w różnym wieku i na różne sposoby. Bez barier, bez ograniczeń z czerpaniem radości i spokojnym odczarowywaniem słowa ?kodowanie?.
Nie mogło nas zabraknąć. Nasza szkoła po raz kolejny podjęła wyzwanie. Nauczyciele informatyki przygotowali wydarzenie w CodeWeek 2023 z propozycją wspólnej nauki i? zabawy w różnych aktywnościach.
Podczas październikowych zajęć wykorzystano sprzęt zakupiony w ramach projektu ?Laboratorium Przyszłości?
W klasach 3, 4 i 6 odbywały się zajęcia programowania robota Photon. Uczniowie tworzyli skrypty w których robot pokonywał wyznaczoną trasę, wykonując po drodze zadania, tworzyli taniec robotów. Klasa 8 budowali i programowali roboty z klocków LEGO education SPIKE Prime.
Klasy 5 rozwijały swoje umiejętności na platformie code.org, zaś klasy 1-2 ?kodowały na dywanie?.
Chociaż CodeWeek dobiegł końca, uczniowie nie kończą przygody z kodowaniem ? zabawa będzie trwa cały rok, zwłaszcza na lekcji informatyki.
_________________________________________________
Maj z ?Laboratorium Przyszłości
Uczniowie klas 4a i 5a, 5b w tym miesiącu poznawali możliwości okularów VR. Po przeszkoleniu z obsługi sprzętu przenieśli się w wirtualny świat. Wszystkie treści odtwarzane w okularach przekazywane były z zasobów platformy edukacyjnej i komputera nauczyciela. Dzięki temu sprawował pełną kontrolę podczas realizowanego zadania, a uczniowie mogli skoncentrować się na przekazywanym materiale edukacyjnym.
Nowoczesny sprzęt umożliwia realizowanie różnych zajęć w wirtualnej rzeczywistości otwiera zupełnie nowe możliwości, a nauka w jest nie tylko przyjemniejsza, ale także efektywniejsza. Przy ich pomocy uczniowie mogą poznać bliżej zjawiska zachodzące w przyrodzie, podróżować, nurkować delfinami, mogą walczyć ze swoim strachem, oswoić lęki i jednocześnie szybciej zapamiętywać nowe treści.
Klasy 8 na zajęciach informatyki rozwijały umiejętności konstrukcyjne i programistyczne z klockami Lego Education Spike Prime. Dzięki takim pomocom dydaktycznym nauka programowania i radość tworzenia idą w parze, a tym samym wzrost poczucia kompetencji oraz wiara
we własne możliwości.
Na bazie zbudowanych modeli uczniowie rozszerzali ich funkcje wykorzystując dostępne części zestawu. Tworzyli kreatywne rozwiązania, testowali skuteczność działania.
Robot Photon kolejny raz wzbudził emocje i zainteresowanie klas 6 Uczniowie świetnie poradzili sobie z zaprogramowaniem robota, wykorzystując wbudowane czujniki. W swoich kodach stosują pętle, warunki i zmienne, które pozwalają na kontrolowanie ruchu. Projektują programy, które pozwalają robotowi wykonywać różne zadania, takie jak jazda do określonego punktu z wykonaniem kolejnych czynności. Podczas zajęć uczniowie rozwijanie również umiejętności pracy zespołowej.
__________________________________________________________________________
LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI ? KWIECIEŃ
Miesiąc kwiecień obfitował w zajęcia z robotyki i programowania z robotami PhotonEdu i Klockami Lego Education Spike. Na zajęciach informatyki uczniowie klas 4 i 5 poznawali bliżej aplikację PhotonEdu, a w szczególności pracę na trzecim poziomie Blocks.
Klasy 8 wykorzystywały do tworzenia programów dostępne czujniki wbudowane w robota. Rozwijali swoje umiejętności programowania konstruując tańczącego robota z klocków Lego Education Spike. Realizację tych zajęć umożliwił sprzęty zakupione w ramach projektu #LaboratoriaPrzyszłości.
W tym miesiącu wykorzystaliśmy drukarkę 3D do wykonania pisanek na przedstawienie z okazji Świąt Wielkanocnych.
Odtwarzacz video
__________________________________________________________________________
LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI ? klocki KORBO EDU CODE
Klocki KORBO EDU CODE to świetne narzędzie do nauki kodowania w klasach I-III (bez robotów i komputera). Ćwiczenia rozwijają myślenie komputacyjne (rozłożenie problemu na części składowe) i planowanie, kształtują umiejętność pracy w grupie, uczą komunikacji i asertywności. Praca z klockami KORBO umożliwia dzieciom manipulowanie elementami kolorowymi, tworzenie metodą prób i błędów, przewidywanie swoich działań. Zajęcia wdrażają podstawowe pojęcia programowania m.in sekwencje, funkcje, analiza danych, itp. Ideą przyświecającą zajęciom informatyki w klasa I-III było pomyśl, zbuduj, zakręć.
Podczas majowych zajęć uczniowie tworzyli z klocków budowle, konstrukcje zamków, maszyny warownie, wieże, a także ruchome pojazdy. Towarzyszyło im poczucie sprawczości-to co wymyślili
i zbudowali wprawili także w ruch. A wszystko to w atmosferze zabawy.
Podczas zajęć uczniowie mogli skorzystać także z rurek grających KORBO EDU CODE MUSIC, które służą do ćwiczeń rytmiczno-muzycznych.
KORBO EDU CODE i KORBO EDU CODE MUSIC zostały zakupione w ramach projektu LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI
https://www.gov.pl/web/laboratoria/o-programie2
__________________________________________________________________________
Tydzień Bezpiecznego Internetu
Wszystkie działania podejmowane w ramach DBI pod hasłem: ?Działajmy razem? realizowane były w terminie od 06 marca do 16 marca 2023 r.
W trakcie zajęć z informatyki, prowadziliśmy lekcje oparte na scenariuszach i materiałach multimedialnych udostępnionych przez strony:
http://www.saferinternet.pl/, www.dzieckowsieci.pl oraz www.sieciaki.pl.
Podczas tegorocznych obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu zwróciliśmy szczególną uwagę na rolę każdego użytkownika sieci w budowaniu bezpiecznego i przyjaznego środowiska online, problem przemocy rówieśniczej z użyciem mediów elektronicznych, temat bezpiecznego korzystania z serwisów i portali społecznościowych. Podkreślaliśmy potencjał Internetu, który dzieci i młodzież mogą wykorzystać zarówno w edukacji, kontaktach z rówieśnikami, jak również jako formę twórczej rozrywki.
Do realizacji niektórych zajęć wykorzystano sprzęt zakupiony w projekcie ?Laboratorium Przyszłości?. Między innymi w pomoce dydaktyczne wydrukowane na zakupionej drukarce 3D, Długopisy 3D oraz okulary VR.
Uczniowie i nauczyciele już kolejny raz włączyli się w obchody DBI ? Dnia Bezpiecznego Internetu. Akcja ma na celu inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego i pozytywnego wykorzystywania zasobów internetowych przez dzieci i młodzież, zaznajomienie z problematyką bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w Internecie.
_________________________________________________________________________
Lekcja z pomysłem 🙂
Książka patrona naszej szkoły ? Janusza Korczaka pt. ?Król Maciuś Pierwszy? stała się inspiracją dla uczniów kl. IVa i IVb do tworzenia wspaniałych budowli z klocków lego. Czwartoklasiści pracowali w parach lub indywidualnie i mieli za zadanie zaprezentować z scenki z omawianej lektury. Wykazali się niezwykłą kreatywnością, a owoce swojej pracy zaprezentowali młodszym kolegom, ucząc się również opanowania lęku przed wystąpieniem publicznym. Była to niezapomniana lekcja języka polskiego zwłaszcza dla miłośników kloców lego.
___________________________________________________________
Styczeń z Laboratorium Przyszłości
Podczas zajęć informatyki w klasy 5 i 4 wykonały zdjęcia aparatem zakupionym w ramach projektu, na konkurs ?Ubierz się w książkę?, czyli sleeveface.
Klasy 8 rozpoczęły przygodę z projektowaniem modeli 3D w środowisku TinkerCad. Praca w tym programie rozwija kreatywność uczniów, myślenie przestrzenne, a jej efekty można będziemy podziwiać po wydrukowaniu na szkolnej drukarce.
W tym miesiącu drukarkę 3D wykorzystaliśmy do wykonania drobnych upominków dla zwycięzców konkursu fotograficznego.
Robot Photon pojawił się również na lekcjach w klasach 4-6. Producent opracował kilka sposobów programowania robota, dzięki temu możemy rozwijać umiejętności programowania od klasy pierwszej do ósmej.
Tym razem wykorzystaliśmy do nauki maty edukacyjne.
_____________________________________________________________
WARSZTATY LEGO
13 stycznia w centrum zainteresowania klas młodszych były klocki Lego. Tego dnia uczniowie oddziałów 0-III uczestniczyli w warsztatach organizowanych przez firmę BRICKS 4 KIDZ. W czasie zajęć dzieci konstruowały według instrukcji modele z klocków, które później można było uruchomić. Konstruowaniu towarzyszyło mnóstwo przyjemnych emocji. Uczestnicy z ogromnym podekscytowaniem wprawiali w ruch swoje budowle. Kreatywność i umiejętności manualne mogli również wykorzystać podczas tworzenia zapachowych, kolorowych mydełek. Ta lekcja na długo zostanie w pamięci naszych najmłodszych i z pewnością na nowo rozbudziła zainteresowanie klockami?
_______________________________________________________________
Świąteczne dekoracje z długopisami Banach 3 D i drukarką 3D
Była to również świetna okazja do zapoznania się i nauki obsługi nowego narzędzia technologicznego ? długopisu 3D. Pióro 3D jest większe niż zwykłe pióro, a zamiast atramentu zastosowano plastikową nić (PLA). Pióro 3D działa poprzez wyciskanie rozgrzanego plastiku. Po kilku sekundach tworzywo twardnieje i zachowuje dowolny kształt. Plastik ochładza się w solidną i stabilną konstrukcję, która pozwala na stworzenie trójwymiarowych ozdób.
Do przygotowania świątecznych dekoracji została również wykorzystana drukarka 3D Banach School. Uczniowie mieli możliwość zobaczenia w jaki sposób przygotowuje się drukarkę do pracy, jak należy skalibrować urządzenie i zapisać projekt.
Zajęcia z długopisem i drukarką 3D nie tylko sprzyjały współpracy i integracji, ale poprzez kreatywną zabawę rozwijały zdolności manualne i wyobraźnię przestrzenną.
Zajęcia przeprowadziły panie: Beata Wójcik i Magdalena Gajda.
Święta tuż,tuż? W ramach przygotowania przedświątecznych ozdób choinkowych w klasach trzecich, czwartych oraz szóstych odbyły się zajęcia z użyciem DŁUGOPISÓW 3D, zakupionych dzięki programowi LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI. Wykonane w ten sposób ozdoby świąteczne udekorowały choinki, stroiki i korytarze szkolne.
_______________________________________________________________
DZIAŁANIA W RAMACH PROGRAMU ?Laboratoria Przyszłości?
Lekcje z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu ?Laboratorium Przyszłości?.
Podczas listopadowych zajęć uczniowie z klas: 2, 5, 6b oraz klasy 0 korzystali ze sprzętu ?Laboratorium Przyszłości?
9 i 10 listopada w klasach 5 odbyły się lekcje biologii na temat budowy komórek roślinnych, w czasie których uczniowie korzystali z mikroskopu, zakupionego w ramach programu. Mikroskop jest wyposażony w kamerę, którą uczniowie podłączyli do komputera. Cała klasa mogła dzięki temu zobaczyć przygotowane preparaty na tablicy interaktywnej.
Klasy 2 na zajęciach z informatyki poznały robota edukacyjnego Photon. Pierwsze zajęcia z interaktywnym robotem dostarczyły dużo wrażeń, wymagały skupienia i cierpliwości. Uczniowie programowali robota za pomocą tabletów. Wykonywały zadania stawiane robotowi, określały jego ruch, wydawanie dźwięku i zmianę koloru czułek. Dzięki zaprojektowanym elementom maty edukacyjnej, uczniowie mogli sterować robotem w różnych sposób, między innymi w układzie współrzędnych znanym z szachów (np. pole A1, C2, D3). Grafika mata edukacyjna z kolorowymi symbolami i kształtami umieszczonymi na określonych polach, pomagała tworzyć własne historie i zadania.
Klasa 0 poprzez zabawę uczyły się stawiać pierwsze kroki w sztuce kodowania i programowania. Przy pomocy aplikacji mobilnej Photon Draw programowały interaktywnego robotem i od razu mogły sprawdzić efekty swojej pracy. Każdy z robotów mógł ?zmienić się? z pomocą magnetycznej masek w inną postać. Podczas zajęć uczennice z klasy 6b wspierały i pomagały maluchom w tworzeniu programu, zachęcały mniej odważnych do wspólnej zabawy.
_______________________________________________________________
Zakończyliśmy Europejski Tydzień Kodowania CODE WEEK
To już 10 lat inicjatywy promującej naukę programowania. W tym roku akcja trwała od 8 do 23 października. Miała na celu pokazanie wszystkim zainteresowanym, że programowanie jest ciekawe i przydatne, rozwija kreatywność, pomaga rozwiązywać problem, daje okazję do współdziałania w grupie.
Zamiast tradycyjnych lekcji informatyki w klasach 1-8 mieliśmy czas na zajęcia związane z kodowaniem i robotyką. Wykorzystaliśmy do programowania stronę http://www.code.org, roboty mBot, zestaw edukacyjny z robotami Photon i długopisy 3D zakupione w ramach projektu Laboratorium Przyszłości https://www.gov.pl/web/laboratoria
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć
_______________________________________________________________
Tydzień Kodowania CodeWeek z DŁUGOPISAMI 3D
W ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania CodeWeek w klasie 1a odbyły się zajęcia z użyciem DŁUGOPISÓW 3D, zakupionych dzięki programowi LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI.
Uczniowie klasy pierwszej wykazali się niesamowitą pomysłowością i kreatywnością podczas tworzenia swoich prac. Długopisy 3D są świetnym sposobem na zaangażowanie uczniów w twórcze działanie, wspierając przy tym pracę wyobraźni przestrzennej. Dzięki możliwościom urządzeń możemy czerpać inspirację od innych i odwzorowywać ją w trójwymiarze.
Dzięki bezpiecznym dla środowiska i człowieka filamentom PLA, które stanowią główny element materiału drukarskiego, uczniowie tworzą niesamowite konstrukcje w trzech wymiarach. Ważne w pracy z długopisem 3D jest szybkie uzyskanie efektów pracy twórczej.
Młodszym uczniom pomagali koledzy i koleżanki z klasy VIII a. Uczniowie wspaniale współpracowali między sobą ucząc swoje koleżanki i kolegów jak prawidłowo pracować z długopisami 3D.
Poniżej przedstawiamy efekty naszej pracy.
.
.
.
_____________________________________________________________
.
..
Klocki KORBO edu code w edukacji informatycznej
Klocki KORBO EDU CODE to świetne narzędzie do nauki kodowania w klasach I-III (bez robotów i komputera). Ćwiczenia rozwijają myślenie komputacyjne, planowania, kształtują umiejętność pracy w grupie, komunikacji, asertywności. Praca z klockami KORBO umożliwia dzieciom manipulowanie elementami kolorowymi, tworzenie metodą prób i błędów, przewidywanie swoich działań. Wdrażają podstawowe pojęcia programowania m.in sekwencje, funkcje, analiza danych, itp.Ideą przyświecającą zajęciom informatyki w klasa I-III było pomyśl, zbuduj, zakręć. Uczniowie tworzyli z klocków budowle, konstrukcje zamków, maszyny warowne,wieże. Towarzyszyło im poczucie sprawczości-to oni wymyślili, zbudowali i wprawili je w ruch. Wszystko to w atmosferze zabawy.
KORBO EDU CODE zostały zakupione w ramach projektu LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI
https://www.gov.pl/web/laboratoria/o-programie2
Ruszyły zajęcia z projektu LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI
Prezentujemy wyposażenie LABORATORIUM PRZYSZŁOŚCI
W ramach programu Laboratoria Przyszłości z otrzymanego wsparcie finansowe zakupiliśmy sprzęt, który będzie wykorzystywany na zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych podczas uroczystości szkolnych. Dzięki niemu uczniowie podczas nauki programowania, projektowania i konstruowania rozwiną swoje talenty, umiejętności i zainteresowania. Środki zostały przeznaczone na zakupienie profesjonalnego sprzętu.
Zakupiono: drukarkę 3D, długopisy 3D, aparat fotograficzny, mikroporty, mikrofon kierunkowy, gimbal, statyw do nagrywania, roboty edukacyjne POTHON wraz akcesoriami do nauki kodowania, zestawy LEGO EDUKATION SPIKE , Klocki KORBO EDU CODE dla klas I-IV, mobilną pracowania VR CLASS z dostępem do platformy edukacyjnej, mikroskop, zestawy Arduino.
Laboratoria Przyszłości
Od 1 września 2022 roku Publiczna Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Kowali ?Stępocinie bierze udział w programie: Laboratoria Przyszłości. Jest to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). Stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań. Otrzymaliśmy wsparcie finansowe na zakup nowoczesnych pomocy dydaktycznych które już wspierają nas w pracy nad rozwojem kompetencji XXI wieku naszych uczniów.