Rok Janusza Korczaka w naszej szkole
Zbudujemy szkołę, gdzie wychowankowie nie będą się uczyli martwych liter z martwej bibuły, gdzie natomiast uczyć się będą tego, jak żyją ludzie, czemu tak żyją, jak inaczej żyć można, co umieć i czynić należy, by żyć pełnią wolnego ducha?.
Janusz Korczak: Szkoła życia
PROJEKT EDUKACYJNO ? WYCHOWAWCZY
2012 ROK KORCZAKA
Z KORCZAKIEM W PRZYSZŁOŚĆ
Założenia projektu:
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej w odpowiedzi na inicjatywę Rzecznika Praw Dziecka jednogłośnie podjął 16 września 2011 roku uchwałę ustanawiającą rok 2012 Rokiem Janusza Korczaka.
Czeka nas więc rok wzmożonego myślenia o Naszym Patronie, jego dorobku i pomysłach na to aby świat dzieci był radośniejszy. Będziemy zastanawiali się nad tym co ważnego jest dla nas dzieci i dorosłych, co zrobić , aby poprawić komunikację między nami, jak zadbać o to, aby każde dziecko było bezpieczne, zdrowe i mogło liczyć na mądre wsparcie dorosłych.
Będzie to rok wielu inicjatyw związanych z Korczakiem i promujących jego spuściznę, które będziemy realizować zgodnie z hasłem roku Polskiego Stowarzyszenia im. Janusza Korczaka ?Czuć jak dziecko, myśleć jak stary doktor? oraz hasła naszej szkoły na ten rok: ?Dziecko ? już mieszkaniec, obywatel, już człowiek?
W 2012 r. przypadają jeszcze dwie ważne rocznice związane z postacią Janusza Korczaka – 70. rocznica śmierci w obozie zagłady w Treblince i 100. rocznica założenia przez niego Domu Sierot przy ulicy Krochmalnej w Warszawie (obecnie Jaktorowskiej).
Projekt ? Z Korczakiem w przyszłość? wpisuje się w realizację treści wychowawczych i edukacyjnych i obejmuje zadnia przewidziane do realizacji przez uczniów naszej szkoły, a także propozycje działań międzyszkolnych i ogólnopolskich. Przewidziane zadania projektowe mają pogłębić integrację i aktywność środowiska szkolnego oraz upowszechnić wiedzę o Januszu Korczaku i jego poglądach wśród uczniów, nauczycieli, rodziców, a także w środowisku lokalnym.
Uczestnikami i realizatorami projektu będą uczniowie klas I ? VI, nauczyciele i rodzice.
Projekt będzie realizowany od lutego do grudnia 2012
Cele
1. zapoznanie uczniów z biografią i twórczością literacką Janusza Korczaka,
2. propagowanie treści zawartych w korczakowskim systemie wychowawczym opartym na prawdzie, miłości, szacunku i sprawiedliwości,
3. rozwijanie twórczości literackiej, fotograficznej, filmowej i plastycznej dzieci i młodzieży inspirowanej tematyką korczakowską,
4. rozbudzanie w świadomości uczniów ich praw w kontekście działalności ? Starego Doktora? jako obrońcy Praw Dziecka,
5. mobilizowanie do zdobywania wiedzy z różnych źródeł,
6. zachęcanie do czytania utworów Korczaka,
7. motywowanie do współdziałania, tolerancji i życzliwości,
8. uświadamianie uczniom, że każdy może osiągnąć sukces i, że wszelki wysiłek będzie doceniony.
9. prezentacja filmów fabularnych i dokumentalnych związanych z Korczakiem;
10. propagowanie treści pedagogiki korczakowskiej (prawa dziecka, samorządność, gazetka szkolna);
Oczekiwane efekty:
1. Uczeń swobodnie i samodzielnie wypowiada się na temat życia i twórczości Janusza Korczaka;
2. Wymienia bohaterów literackich z książek Korczaka;
3. Właściwie reaguje na przypadki łamania praw dziecka;
4. Wymienia najważniejsze prawa człowieka
5. Wyszukuje potrzebne informacje związane z patronem szkoły w literaturze, czasopismach oraz Internecie;
6. Angażuje się w zadania projektu, prezentuje swoją twórczość np. w formie prac plastycznych, literackich , wystaw, programów poetyckich, filmów, zamieszcza informacje na stronie internetowej szkoły.
Zadania do wykonania:
1. Zbieranie informacji o patronie naszej szkoły;
2. Prezentacje praw dziecka i ucznia podczas pogadanek, zajęć wychowawczych;
3. Konkurs wiedzy o życiu i twórczości Janusza Korczaka;
4. Wystawka literatury związanej z Januszem Korczakiem;
5. Redagowanie szkolnej gazetki;
6. Konkursy: plastyczne, literacki, wokalny;
7. Sesja dla opiekunów SU: Samorządność metoda wychowawcza;
8. Bal u Kajtusia Czarodzieja;
9. Spotkanie z ciekawymi ludźmi, którzy zawodowo zajmują się ochroną praw człowieka;
10. Wizualizacja efektów pracy na gazetkach ściennych, fotoreportażach, strona internetowa ;
11. Dzień samorządności po hasłem ? Korczakowski Festiwal Uśmiechu;
12. Imprezy okolicznościowe ? Święto Patrona;
13. Imprezy środowiskowe:, Korczakowskie Biegi Przełajowe, Święto Rodziny??.. Maciusiowy pochód
14. Film z życia szkoły- produkcja filmu w toku realizacji projektu;
Kryterium sukcesu:
1. Szkoła jest wspólnotą, w której wszyscy jej członkowie są jednakowo ważni
2. Kierujemy się zasadami partnerstwa, które stanowi podstawę naszych działań.
3. Uczniowie zdobywają wiedzę w sposób najbardziej wydajny i efektywny.
4. Planowanie i organizacja pracy jest podporządkowana zapewnieniu optymalnych możliwości uczenia się i osiągania sukcesu.
5. Metody pracy dobieramy do potrzeb uczniów.
6. Uczniowie są odpowiedzialni za własną naukę.
7. Uczniowie zgodnie ze swoimi zainteresowaniami potrafią się wspólnie bawić korzystając z imprez szkolnych.
8. Jesteśmy dumni ze szkoły, rozwijamy się i wszyscy angażujemy w kształtowanie wizerunku szkoły i popularyzowania idei wychowawczych Patrona.
9. Szanujemy się wzajemnie.
Etapy realizacji projektu:
1. Upowszechnienie wśród uczniów, nauczycieli i środowisku lokalnym sylwetki patrona i jego dokonań.
2. Wstępne przygotowanie uczniów do realizacji projektu: zapoznanie z zadaniami, ustalenie wykonawców.
3. Promocja Roku Korczaka i projektu.
4. Gromadzenie informacji o patronie.
5. Działania twórcze – konkursy szkolne, międzyszkolne i ogólnopolskie.
6. Kultywowanie tradycji szkolnych poprzez organizacje Święta Patrona, Dnia Samorządności.
7. Imprezy integracyjne i środowiskowe.
8. Prezentacja efektów projektu: gazetki, prace plastyczne, literackie, zdjęcia, film
Formy i metody pracy: indywidualna i grupowa, praca w grupach, dyskusja, burza mózgów, praca twórcza
Ewaluacja:
– opinie uczniów, nauczycieli, rodziców…
– samoocena działań uczniów;
– wytwory uczniów, zdjęcia, zapisy w kronice;
– zapis wniosków podczas posiedzenia Rady